Het onterechte multiculturele stigma van de PvdA

De PvdA moet weer een volkspartij worden, beweren Jelle Menges en Thomas Hendrikx in de Volkskrant. De partij zou toe zijn aan een ‘realitycheck en een grote schoonmaakbeurt’ om de partij definitief te bevrijden van ‘de culturele zweverigheid van de soixante-huitards’ en ‘de jubelklanken van de hippies van Nieuw-Links’ over immigratie en integratie. De PvdA moet de ‘de ideologie van het cultuurrelativisme en de ‘weg met ons’-mentaliteit definitief van zich afschudden’. Het is een fascinerend stuk om te lezen. Zelden een mooier overzicht gezien van hoe het luidruchtige deel van Nederland momenteel tegen de PvdA aankijkt. Alle vooroordelen komen voorbij. Wat dat betreft alle lof voor de auteurs: ze verwoorden glashelder wat ‘men’ zoal over de PvdA roept, zeg, de laatste tien jaar. Toch overtuigt het betoog niet. Belangrijkste minpunt: de auteurs stellen zich geen moment de vraag in hoeverre dat zovaak en door zovelen opgeroepen beeld (nog) klopt met de huidige realiteit. En dan denk ik onwillekeurig aan iemand als Eberhard van der Laan. Denk ik aan een Lodewijk Asscher. Om nog maar te zwijgen van Ahmed Aboutaleb. Wouter Bos. En ja, óók aan Job – kopje thee – Cohen zelf. En dan denk ik: allemaal mensen met uitstekende, pragmatische en vooral genuanceerde ideeën over de sociale spanningen in Nederlandse steden. Allemaal mensen met een uitstekend track record bovendien. Geen van allen zwevende babyboomers of multicultifetisjisten. Laat staan hippies. Voor verstandige ideeën over immigratie en integratie moet u simpelweg eerder bij de PvdA zijn dan bij CDA, VVD, of PVV. Dat clichébeeld van de shariabegerige salonsocialisten is een mythe – en blijkbaar zijn zelfs jonge socialisten daar nu in gaan geloven.

Men zou wellicht kunnen zeggen dat de PvdA een imagoprobleem heeft. Dat is gedeeltelijk waar. De PvdA is een hoge boom in een winderig polderland – ik hoef niet uit te spellen wat dat betekent. En ja, natuurlijk. Er zijn net wat teveel prominente ex-politici geweest die zich hebben laten verleiden tot net iets te riante regelingen bij organisaties en bedrijven waar ze zonder hun carrière in de politiek nooit binnen waren gekomen. Graaiers heb je overigens net zo hard bij CDA, VVD en D66, maar leidt daar tot minder geloofwaardigheidsproblemen – aangezien de betreffende ex-politici sowieso nooit hun nek hebben uitgestoken voor de zwakkeren in de samenleving. Dat waren altijd al kleptocraten, en dan mag het in Nederland, want dan is het niet hypocriet. Maar het is vooral een onvermijdelijk probleem: óf je bent een machtspartij, en dan drijf je (dus) op politici waarvan een (klein) deel later op basis van de opgedane ervaring in het lucratieve circuit belandt, óf je bent, zoals de SP, een eeuwige oppositiepartij en houdt de handen schoon. De PvdA moet niet bang zijn een machtspartij te zijn – dat is wat haar onderscheidt van alle andere partijen op links en dat moet vooral niet veranderen, anders verliest de beweging pas écht haar bestaansrecht. Maar als machtspartij ben je dus ook een carrièremachine, en het scenario-Herfkens is dan deels een noodzakelijk kwaad – het enige wat je kan doen is adequater optreden en openlijker afstand nemen van graaigedrag. De suggestie om – bij aangetoond misbruik – dergelijke lieden uit de partij te donderen – hoe symbolisch zoiets ook is – zou nadrukkelijk ter harte kunnen worden genomen. Het maakt in ieder geval duidelijk dat ‘echte’ leden van de ‘rode familie’ niet graaien.

Goed. De PvdA heeft dus een – deels onvermijdelijk – probleem als het op graaigedrag aankomt. Dat is een probleem waar linkse machtspartijen wereldwijd mee te kampen hebben, en waarmee ze in zekere mate altijd te maken hebben gehad. Dat zal ook niet zomaar verdwijnen – het is een aangeboren kwetsbaarheid. Maar is er ook een imagoprobleem op het terrein van de multiculturaliteit, zoals Menges en Hendrikx beweren? Ik vermoed dat ook dat eigenlijk nog wel meevalt. Ja, voor rechtsdragend Nederland is Cohen de stotterende imam der shariasocialisten. Natuurlijk Maar het integratieverhaal van de PvdA verschilt in de kern niet fundamenteel van dat van GroenLinks, D66, SP en de Partij voor de Dieren. Sinds 1989 hebben deze partijen samen steeds tussen de 65 en 70 zetels gehaald – met als grote uitzondering van de verkiezingen van mei 2002 (49). Momenteel zijn het er 67 – en dan laat ik de Christenunie nog buiten beschouwing. Voor bijna de helft van de Nederlandse kiezers is een cultuurrelativistisch standpunt over immigratie en integratie dus prima te verteren – en dat aantal verandert niet. Juist in de grote steden, waar veel migranten wonen, is ‘multikul links’ al jaren electoraal dominant, en dat komt niet alleen omdat men veel allochthone kiezers trekt. Er is ook geen sprake van een daling. Sterker – in Amsterdam en Utrecht is sprake van een duidelijke electorale bloei in het laatste decennium (cijfers). Als de PvdA een probleem heeft – wat blijkens het afkalvende electorale marktaandeel van de partij wel degelijk zo is – dan ligt dat in ieder geval niet op het terrein van de multiculturele samenleving. Vermoedelijk ligt het zwakke punt van de partij vooral bij de sociaaleconomische boodschap – en dat is natuurlijk ook helemaal niet zo gek, als je je bedenkt welk beleid er onder PvdA-bewind in de jaren ’90 is gemaakt: het probleem van de PvdA is de derde weg – Kok’s afschudden van de ideologische veren – niet Wilders’ multikulgelul. Daarom is de koers die de partij nu lijkt te kiezen – inzetten op eerlijk delen – de enige juiste, en was de koers tijdens de verkiezingscampagne vorig jaar ongelukkig. Nu nog een verhaal vinden waarmee de sociaaleconomische boodschap ook echt beklijft.

Terug naar het betoog van Menges en Hendrikx. Het omarmen van een ‘nationale gedachte’ zal de PvdA weinig opleveren: het zal weinig kiezers weglokken bij electorale concurrenten als GroenLinks, SP en D66. Sterker: voor iedere PVV-er die je er schoorvoetend mee over de brug trekt, zullen er tientallen weglopen richting D66 en GroenLinks. Ik ben zelf lid van die laatste club, dus van mij mag het allemaal, maar of het zo verstandig is – ik weet het niet. De electorale strijd op links gaat ook helemaal niet over de problemen tussen Marieke en Mohammed, maar over arbeidsomstandigheden, klaslokalen en broeikaseffecten; onze nationale obsessie met integratie en immigratie is – dat wordt vaak vergeten – in de eerste plaats een product van de grote electorale crisis op rechts, waar VVD en vooral CDA verwikkeld zijn in een strijd op leven en dood met de PVV – een strijd waarin men vooral punten scoort door zo hard mogelijk in te hakken op alles dat naar cultuurrelativisme of nuance riekt. Áls linkse partijen in dat frame mee willen gaan, doen ze dat het beste door zich zo nadrukkelijk mogelijk te distantiëren van al dat abjecte gewauwel over rifapen en islamiseringstsunami’s. Nog beter zou zijn om de electorale strijd op links te voeren op onderwerpen die we ook echt belangrijk vinden, die gaan over concreet beleid, en waar kiezers wel echt iets te kiezen hebben tussen de partijen waarover ze twijfelen. Misschien haal je ook daar wel een paar schoorvoetende PVV-ers mee binnen – en zo niet, dan toch zeker een aantal twijfelende SP-ers. Maar misschien is ‘inhoud’ wel een buitengewoon naïeve gedachte in het huidige politieke klimaat, waarin voor velen diegene die het hardste roept wie de gezamelijke vijand is, de grootste vriend is.

Miko Flohr, 08/05/2011

Het gore lef van de Daily Mail

Gewoon na een subtiele en minder subtiele laster- en propagandacampagne van weken (tegen de ‘ingewikkelde’ Alternative Vote) met droge ogen beweren dat de Britten opstonden voor democratie. Je moet maar durven. Opstaan voor oligarchie, ja. Opstaan voor democratie? Met een opkomst van 40%?

Miko Flohr, 07/05/2011

Vader, moeder en kind?

Grauwe Gans, Canadese Gans en het kleine lelijke gansje dat ze samen beschermen, dezer dagen op de Isis in Oxford. Of ze het ook samen gemaakt hebben, dat konden we zo gauw niet achterhalen, maar ze gedroegen zich wel heel nadrukkelijk als Papa en Mama – en dat is opvallend: je hebt hier veel groepen grauwe en veel groepen canadese ganzen, maar ze doen niet zo heel erg aan integratie, en lijken elkaars taal niet of nauwelijks te spreken. Ik merk op dat de Canadese Gans de enige was in een grote groep Grauwe Ganzen. Een soort van excuuscanadees dus.

Miko Flohr, 02/05/2011

Geel

De velden rond Headington zijn geel op dit moment. Zeg maar knalgeel. Koolzaad. Indrukwekkend. Het gekke is dat ik het me van vorig jaar nauwelijks herinneren.

Miko Flohr, 29/04/2011

Toen, nu en het morele gelijk

Ik heb het niet zo op met dat hele Godwingebeuren, eerlijk gezegd. Ik word er langzaamaan een beetje moe van – en dan is 4 mei pas over een dikke week… Wat me tegenstaat is niet eens de tenenkrommende stompzinnigheid van de vergelijking, of de morele hypocrisie van de Godwinsirene die vervolgens onvermijdelijk afgaat, maar eerst en vooral de mate waarin beide ‘kampen’ voor eigen parochie preken: men spreekt publiekelijk schande, verkneukelt zich aan beide zijden om het eigen gelijk, en bekommert zich niet om wat de ander wél probeert te zeggen. Het is niet eens een parodie op maatschappelijk debat. Het is een democratisch falen. Falen, want een democratie werkt – zeker in Nederland – alleen als je bereid bent te luisteren naar wat andersdenkenden vinden. En luisteren, dat doen er momenteel toch verdomd weinig.

Natuurlijk is het bizar om, zoals Michael Blok doet Wilders op basis van een zelfbedacht lijstje van ‘criteria’ met Adolf Hitler te vergelijken. De criteria zijn vooral heel suggestief, en over menig kruisje in de tabel kan men nog wel een uur of wat soebatten. Vanwaar bovendien de fixatie op Hitler? Waar zijn Stalin, Mussolini, Mao en Franco, om maar een paar willekeurige voorbeelden te noemen? Als Hitler relevant is, zijn zij dat evenzeer. Maar dat is nou net het hele punt: historisch gezien is niet de vergelijking met zeventig jaar geleden primair relevant, maar de vergelijking met Europese politici die in onze tijd, en in onze wereld een rol spelen of speelden. Denk aan Jean Marie Le Pen. Jörg Haider. Umberto Bossi. Silvio Berlusconi, wellicht. Pim Fortuyn – zeker. Filip DeWinter. Pia Kjaersgaard….

Heel Europa wordt overspoeld door een golf van xenofoob populisme, en wat doet weldenkend Nederland? Weldenkend Nederland vergelijkt wat er in Nederland gebeurt met een fenomeen uit een andere wereld die allang niet meer bestaat en in veel zaken fundamenteel verschilde van de onze. Daarmee stappen we overigens keurig in het bekrompen nationalistische frame dat het populisme ons oplegt: we spelen het spel, als immer, volgens de regels van Geert. Gek is dat toch. Ik begrijp dat niet. Het lijkt ook wel alsof we niet willen begrijpen wat er aan de hand is. Als we de koe Wilders écht bij de horens willen vatten, kunnen we het beste goed kijken naar de kudde waartoe hij behoort. Later kunnen we het eventueel nog eens hebben over wat overeenkomt met nationaalsocialistische en fascistische bewegingen in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw, maar dat is toch op de keper beschouwd vooral een academische discussie.

Tegelijkertijd komen al die vergelijkingen niet helemaal uit het niets. Sterker, ze zijn het topje van een ijsberg. U kunt het allemaal onterecht vinden, of dom, en u kunt al die mensen wegzetten als linkse moraalriders of fatsoensfascisten, maar uiteindelijk valt niet te ontkennen dat de extreme uitspraken van Wilders en PVV-ers over de islam en de grote electorale winst die men daarmee behaald heeft, bij een aanzienlijke groep Nederlanders alarmbellen heeft doen rinkelen – met name, zo lijkt het onder de oudere generaties. Die alarmbellen rinkelen echt niet omdat die mensen serieus denken dat er over twee jaar gaskamers staan op Rottumeroog, of omdat men verwacht dat de PVV erin zal slagen binnen afzienbare tijd alle Moskeeën te sluiten.

Die alarmbellen rinkelen omdat velen het uitermate zorgwekkend vinden dat er in Nederland een invloedrijke politieke beweging is waarvan de voorman bij herhaling en uitdrukkelijk heeft beweerd dat a) de Islam een fascistoïde religie is die streeft naar omverwerping van het Westen en b) dat een gematigde islam als zodanig niet bestaat. Ergo: de Islam is gevaarlijk en Nederland en het Vrije Westen zouden beter af zijn zonder de Islam. Ergo: het zou goed zijn als de Islam uit Nederland zou verdwijnen. Ergo: ik, als politicus, zal binnen de mij gestelde kaders proberen mijn steentje daaraan bij te dragen.

Die alarmbellen rinkelen bovendien omdat velen zien dat dit soort voor hen zeer zorgelijke uitspraken blijkbaar voor velen van hun landgenoten geen reden zijn om de politieke beweging en haar voorman af te wijzen – het islamstandpunt is geen reden meer om niet op Wilders te stemmen. Voor velen appelleert dat aan wat er in de vroege jaren ’30 in Duitsland gebeurde. Dat kunt u onterecht vinden, maar het lijkt erop dat mensen dat simpelweg zo ervaren. Dat is geen onbelangrijk gegeven.

Uiteraard, Wilders is geen Hitler, en dat zal hij ook nooit worden, maar de zorgen – oprechte zorgen – die mensen hebben over de PVV kan men moeilijk los zien van de levende geschiedenis die de Tweede Wereldoorlog na bijna zeventig jaar nog steeds is, en de functie van moreel ijkpunt die deze zwarte bladzijden in de Nederlandse geschiedenis nog steeds innemen. Misschien is dat maar goed ook. Het alternatief is immers dat we de Tweede Wereldoorlog, en de Holocaust, buiten de geschiedenis plaatsen en Hitler zien als een gecorrumpeerde belichaming van Het Kwaad zelve en niet als dat wat hij feitelijk primair was en de facto natuurlijk altijd gebleven is – een mens. De Holocaust is, helaas, mensenwerk en het is totaal onzinnig, zo niet gevaarlijk om wat tussen 1933 en 1945 gebeurde per definitie irrelevant te verklaren voor onze kijk op de wereld van vandaag de dag – zoals men ons bij Elsevier schijnt te willen doen geloven. De Oorlog is levend verleden, en nog steeds voor velen een schrikbeeld van al wat de mens de eigen soort kan aandoen.

Levend verleden kleurt het heden hoe dan ook – en het zou wellicht geen kwaad kunnen als de oprechte zorg die er bij mensen leeft erkend wordt – bijvoorbeeld door de voorman van de politieke beweging waarom dit godwingebeuren draait. Wilders zou een hoop onrust de kop in kunnen drukken door – naast het uiten van zijn (begrijpelijke) ergernis over de voortdurende vergelijkingen tussen de PVV en de NSDAP – wat nadrukkelijker de visie uit te dragen dat hij ook voor gelovige moslims een toekomst zit in Nederland. Maar dát heeft Geert Wilders tot op de dag van vandaag nog niet gedaan. En dat is ook best gek, eigenlijk.

Miko Flohr, 26/04/2011

Het Blauwe Bos

Bluebells. Mooi. Paaszaterdag, een lange wandeling – van huis af. Dit was ergens tussen Beckley en Elsfield, op een smal bospaadje dat ons terug naar de velden bracht.

Miko Flohr, 25/04/2011